Jak ručně umýt auto - Systém SONAX
Ruční mytí, znalosti a zkušenosti expertů SONAX, systém SONAX
v tomto článku se primárně budeme zabývat autokosmetikou SONAX a použitím jednotlivých produktových řad při ručním mytí a profesionálním čištění auta. Podíváme se na to, jak by měla vypadat dílna a základní vybavení každého, kdo to myslí s mytím vozu vážně. Níže najdete systém, jak na ruční mytí auta.
Obsah článku
- Autokosmetika SONAX
- Řady ORIGINAL, XTREME, PROFILINE
- Systém SONAX
- Ideální prostor pro ruční mytí vozu
- Základní vybavení dílny pro ruční mytí auta
- Ruční mytí auta (čištění motoru, čištění disků, odstranění polétavé rzi, manuální sušení, ochrana laku a vosk, ochrana pneu a disků, obnova vnějších plastů, chrom, skla a okna)
- Závěr
Kosmetika SONAX obecně
Většina lidí v Česku zná SONAX jako hobby autokosmetiku a autokosmetiku, která je běžně dostupná ve všech větších nákupních centrech a na čerpacích stanicích. V Kanadě, USA nebo např. ve Velké Británii je SONAX uznávanou špičkovou autokosmetikou. V Polsku je SONAX vůdčí značkou na poli automatických automyček a samoobslužných mycích centrech. V Dánsku a severských zemích je SONAX lídrem na poli agro kosmetiky, která se používá pro mytí a údržbu zemědělských strojů. V německy mluvicích zemích je SONAX roky nejprodávanější autokosmetikou. SONAX je součástí trhů s autokosmetikou ve více než 100 zemích světa.
V roce 2020 slaví SONAX 70 let na trhu. I přes obrovské úspěchy SONAX nemíní usnout na vavřínech a tlačí vývoj, technologie i marketing vpřed.
Na malý český trh se zdaleka nedostávají všechny produkty SONAX, ale k dispozici je široká nabídka kosmetiky pro údržbu a mytí auta, profesionální autokosmetiky a příslušenství pro detailery včetně příslušenství pro leštičky, brusných past pro obnovu lesku laku, přípravků pro kontrolu, odmaštění a konzervaci laku. V nabídce jsou různé syntetické i přírodní vosky, ale i technologicky vyspělé keramické ochrany laku. SONAX sortiment zahrnuje i průmyslovou chemii pro automatické myčky, mycí boxy i profi úklid, mimo jiné jsou k dispozici i technické produkty jako aditiva do benzínových i dieselových motorů, čističe brzd a tmelící sady pro opravu výfuků nebo chladičů.
SONAX nově přináší řadu BIKE, která je určena pro mytí a údržbu kola. SONAX BIKE uspokojí všechny potřeby při údržbě kola: mazání řetězů, mazání bowdenů a páček, mytí kola i voskování kola. Motto řady BIKE je: "clean. lubricate and protect" (umyj / vyčisti, namaž a ochraň).
Rozdělení autokosmetiky SONAX
SONAX nabízí základní řady autokosmetiky:
- řada ORIGINAL - červená a zelená balení jsou obecně doporučena pro použití v domácích podmínkách při hobby čištění - zahrnuje vosky, čističe laku, čističe skel a oken, čističe disků, čističe textilních i kožených částí, populární jednorázové utěrky na čištění skel, interiéru, kůže i plastů, odstraňovače škrábanců pro použití na poškození menšího rozsahu, leštící pasty na chrom a hliník, sady na renovaci světlometů, čističe na gumu a pneumatiky, prostředky na konzervaci hliníkových disků, základní přípravky pro dekontaminaci laku: odstraňovače asfaltu, polétavé rzi, pryskyřice i odstraňovače zbytků hmyzu nebo samolepek. Řada Original zahrnuje i obyčejné autošampony, šampony s leskem i voskem, legendární různobarevné leštěnky s tužkou pro maskování drobných škrábanců, obnovovače lesku plastů i laků včetně leštěnek na metalické laky. Jedním z "top selling" produktů jsou i čističe AirAid, které snadno, rychle a účinně čistí a dezinfikují systém klimatizace ve voze. Pro majitele vozu s plátěnou střechou je k dispozici set na čištění a impregnaci střech kabrioletů. Příznivá cena a ověřená kvalita je důvodem, proč se řada SONAX Original těší veliké oblibě mezi českými fanoušky nejen víkendového čištění auta.
- řada XTREME - poloprofesionální autokosmetika zaměřená na extrémní účinnost a efektivní práci. V nabídce jsou zahrnuty prostředky na všechno použití jako u řady Original. Obecně mají XTREME přípravky lepší a silnější účinek. Práce je tak jednodušší a rychlejší. Nevýhodou je trochu vyšší cena. Oproti řadě Original je řada XTREME rozšířena o detailery pro použití na exteriéru i interiéru auta, systémy keramické ochrany laku s různou dobou ochrany laku od 6 do 12 měsíců. Dŕíve byla doménou řady XTREME nanotechnologie, ale postupem času a zlepšením technologických výrobních postupů se od nanotechnologie upouští a přechází se na HYBRID NPT, která je účinnější při použití a šetrnější. Jednoduchá aplikace produktů XTREME je klíčovým faktorem, který stojí za úspěchem celé řady.
- řada PROFILINE - už podle názvu je jasné, že SONAX PROFILINE je řada určená pro profesionály. Kromě univerzálních prostředků na čištění, je PROFILINE úzce zaměřená na segment detailingu a efektivního ručního mytí auta, včetně ochrany a obnovy laku. Ne vždy je možno jít pouze šetrnou cestou a proto PROFILINE nabízí čističe kol s kyselinou (v šetrné variantě i bez kyseliny), silný univerzální Multistar čistič "all purpose cleaner - APC" (je možno jej použít i jako lubrikant při clayování, případně ředěním vodou až 1:50 vytvořit jemný čistič), které jsou doplněny o profi balení pro kompletní dekontaminaci laku: odstraňovače asfaltu, odstraňovače polétavé rzi. Z příslušenství je v nabídce PROFILINE řada různých padů pro leštičky a odpovídající brusné pasty. Pro odmaštění a čištění laku po leštění je připraven prostředek pro kontrolu laku. Kromě běžných padů má PROFILINE k dispozici i clay disk pro excentrickou leštičku, který je šikovnou obdobou léty ověřené klasiky claye/modelíny.
SYSTÉM SONAX
Optimální a systematický přístup k práci snižuje potenciální chyby a opomenutí. Při mytí auta, ať už se jedná o interiér, exteriér nebo prostor motoru, je veliká šance, že na něco zapomenete. Pokud si auto myjete pro sebe, není to velký problém. Pokud se čištění vozů věnujete na profesionální nebo poloprofesionální úrovni, zkrátka pokud si za údržbu vozu řekněte o peníze, je třeba práci dělat dobře. Platící zákazník si rád každé chyby všimne, aby dostal slevu.
SONAX Česká Republika plánuje v roce 2021 spustit oficiální SONAX Akademii. Pokud se raději vzděláváte formou školení a praktických ukázek, sledujte náš blog. Brzy budeme o kurzech na SONAX Akademii informovat. V textu níže se podíváme na údržbu a čištění auta od A do Z.
Ideální prostor pro ruční mytí auta a čištění interiéru
v této sekci se nebudeme zabývat právními normami a požadavky, které na nás klade stát, obec, případně správce kanalizace. Okrajově se sice dotkneme témat, které s restrikcemi a požadavky úzce souvisí, ale podrobné info zde nečekejte.
Myčka není investice za pár korun, pokud chcete splňovat normy a očekávání klientů, připravte se na nemalou investici. Ruční mytí se dá provozovat i tzv na koleni. Níže najdete pár tipů, jak začít i bez velkých investic, abyste byli schopni posoudit, jestli je práce detailera pro vás.
Pokud si říkáte detailer, myč auta, údržbář vozu, člověk, který se zabývá mytím a čištěním auta, čistič, nebo jakkoliv podobně, budu v článku používat moderní označení "detailer". Uvědomuju si, že práce detailera má svoje specifika, ale pro účel článku jisté rozdíly mezi čističem auta a detailerem opomenu.
Jak by měl vypadat prostor pro ruční mytí?
minimální prostor by měl mít výměru 7x4 metry, ideální prostor pro pohodlnou práci je 9x5 metrů.
Prostor pro ruční mytí mokrou cestou by kromě zázemí měl být vybaven následovně:
- dobrou ventilací pro odvod páry
- odpad vody s odtokovým kanálem s dostatečnou kapacitou a průtokem
- lapač olejů, případně čistička odpadních vod
- vysokotlaký čistič případně i parní čistič
- v provozu ručního mytí je dobré mít i kompresor a rozvod vzduchu pro efektivní sušení vzduchem, tlak vzduchu snadno vysuší i těžko přístupná místa a rozhodně zrychlí práci
- zcela zásadní pro ruční mytí je zdroj vody a kvalitní hadice pro přívod vody do vysokotlakého čističe
- doplnění výbavy by mělo být příslušenství jako jsou napěňovače, tornádovače a další "vychytávky", které se dají použít na wapce nebo s pomocí vzduchu
Co dělat, když nemáte prostor na ruční mytí?
Nebojte se a využijte k ručnímu mytí mokrou cestou samoobslužné boxy. Domluvte se s obsluhou, jestli můžete používat vlastní chemii a přípravky na mytí auta. Výbavu a pár tlakových lahví dáte skoro do každého auta. Můžete je tak snadno přivézt do samoobslužného boxu. Zajistěte si pojištění, abyste při převozu klientova auta byli kryti pro případné nehody a škody.
Prostor pro suchou cestu by měl být rozměrově podobný prostoru myčky. Pro pohodlnou práci je potřeba být schopný vůz pohodlně obejít a pohybovat se kolem něj s výbavou jako je vysavač nebo tepovač.
- zdroj elektrické energie 220V
- zdroj vody
- dobré kvalitní osvětlení od stropu i ze stran, doporučený světelný tok je alespoň 5000 lumenů s teplotou světla 6500 Kelvinů
- pokud se plánujete zabývat leštěním laků, pak zvažte pořízení čelovky, kontrolních světelných per nebo dalších zdrojů světla např od ScanGrip
- kompresor s výkonem minimálně 4 - 6 barů
- výkonný vysavač s příslušenstvím
- výkonný a spolehlivý tepovač s úzkým nástavcem
- rotační i excentrické leštičky, SONAX doporučuje FLEX a RUPES
- vozík a dostatek odkládacích ploch pro vybavení
- boxy na utěrky i kosmetiku
- pojízdná židle nebo sedátko
- nákoleníky nebo pěnové podložky na pohodlné klečení na tvrdé zemi
Co dělat, když nemáte prostor na čištění auta a nechcete si pronajímat dostatečně velkou garáž?
Pokud nemáte možnost si prostor někde udělat ani nemáte velkou garáž, v zásadě doporučujeme opustit myšlenku věnovat se čištění a mytí aut profesionálně. Bez zázemí, prostoru a kvalitního vybavení se práce v oboru ručního mytí a údržby auta nedá rozumně dělat. Pokud se navíc chcete soustředit na údržbu laku, leštění i ochranu laku, měli byste vědět, že keramická ochrana a péče o lak vyžaduje určité postupy, kde musíte zajistit i stabilní teploty a bezprašné podmínky.
Co dalšího zvážit než se pustíte do detailingu, údržby auta, ručního mytí, profesionálního čištění auta?
Ruční mytí a čištění vyžaduje trpělivost, disciplínu a vytrvalost. Není to práce pro každého. Údržba auta je fyzicky náročná. Pokud umyjete jedno auto za měsíc a věříte, že jste připraveni na práci detailera, raději zkuste se pár dní intenzivně věnovat čištění. Možná zjistíte, že na to fyzicky nemáte. Samozřejmě nikoho nezrazujeme od práce, ale pravděpodobně jste se dočetli až sem, protože zvažujete co a jak, a jestli vůbec začít. Pokud jste zkušený detailer a rozšiřujete si obzory, pokračujte níže, kde se budeme věnovat ručnímu mytí a čištění podle systému SONAX.
Ruční mytí auta mokrou cestou
časová náročnost: 30 - 80 minut
Příprava
Ruční mytí není rozhodně bráno jako detailing exteriéru. V daném časovém horizontu se bavíme o kvalitním mytí. Pokud myjeme auto prvně, vyndáme rezervu. V prvním kroku se zaměříme na přípravu. Vyndáme z auta koberečky, z prostoru motoru odstraníme štítky se záznamem servisního intervalu a zakryjeme části motoru, pro které by voda nemusela být vhodná. Po mytí nezapomeneme štítek vrátit zpět. Obecně při práci s vodou v motoru pracujeme obezřetně. Osobně motor nemyji vysokotlakým čističem a samotné mytí mi zabere déle.
Čištění motoru
Prostor motoru nastříkáme zezadu dopředu a po té aplikujeme čistič na samotnou haubnu odspoda nahoru. Jemným kartáčem nebo štětcem odstraníme odolnou špínu. Používáme štětce, které nemají kovové rukojeti, abychom nepoškrábali plastové části motoru.
Multistar čistič nastříkáme na prahy a zádveří a B sloupek. Začneme od dveří řidiče a postupujeme dozadu. Končíme na straně spolujezdce. Při obcházení vozu nezapomeneme otevřít i kufr a aplikovat čistič na rám a víko. Otevřeme i kryt nádrže a aplikujeme čistič na prostor kolem zátky nádrže. Multistar čistič naneseme i na spodní část prahů, která je provozem obvykle velmi znečištěná. Můžeme použít i mycí houbu pro lepší čistící efekt. Multistar je vhodné nastříkat i na koberečky, které jsme vyndali z auta. Potom přejdeme do přední části vozu, kde aplikujeme čistič na prostor nárazníku a masky.
Čištění disků
Disky nastříkáme čističem na disky bez kyseliny. Pokud jsou disky hodně špinavé a i po aplikaci čističe zůstávají černé fleky a žluté mapy, můžeme použít čistič disků s kyselinou. Je to agresivní metoda, je třeba dbát návodu a nenechat čistič působit příliš dlouho. Čistič s kyselinou nedoporučujeme aplikovat na nová litá kola. Může dojít k poškození svrchní lakované vrstvy. Pro řádné dočištění je možné použít i SONAX jemný kartáč na kola nebo štětec.
Odstranění polétavé rzi
Naneseme odstraňovač polétavé rzi necháme působit maximálně 5 minut. Pokud je na autě hodně nelakovaných plastových dílů, je potřeba použít odstraňovač polétavé rzi bez kyseliny.
Oplach
Pracujeme s vysokotlakým čističem s teplou vodou a bez další přidané chemie. Začneme prostorem v motoru, pokračujeme kapotou z vnitřní strany. Zabouchneme motor a provedeme oplach karoserie. S trochou cviku se dá opláchnout i zádveří a prostor kolem kufru auta, aniž by voda nastříkala do interiéru. Pokud plánujeme mýt i interiér, nevadí, pokud trochu vody stříkne i do vozu. Samozřejmě je potřeba pracovat opatrně, abychom nepoškodili elektroniku atp. Jako poslední spláchneme disky. Je dobré trochu posunout auto (o cca půl otočky kola), abychom viděli a umyli kola po celém obvodu. Po oplachu kol se můžeme vrhnout na koberečky, které pořádně vypereme proudem vody. Případně domyjeme i poklice, pokud na autě nejsou litá kola.
Vysušení motorového prostoru
pomocí kompresoru a vzduchu vysušíme prostor motoru. Na ochranu plastů v prostoru motoru použijeme prostředek SONAX MotorPlast. U starších vozů doporučujeme v motoru použít i sprej na ochranu kontaktů proti korozi MoS2.
Ruční mytí houbou a vysoušení auta
Přípravíme si vědro se směsí vody a koncentrátu autošamponu, klasickou mycí houbu, houbu z mikrovlákna nebo mycí rukavici. Pokud chceme pracovat jako detaileři, připravíme si ještě jeden kbelík s vodou, v kterém budeme prát houbu, než znovu naneseme mycí směs na auto.Myjeme odshora dolů, od střechy k prahům. Čím šetrnější chceme být, tím častěji vypereme houbu. Doporučeno je po každém umytém dílu auta vyprat houbu v kbelíku s vodou. Další díl omýt novou dávkou nabranou s kbelíku s mycí směsí.
Po ručním mytí houbou provedeme oplach auta proudem vody.
Povrch auta následně vysušíme vzduchem z kompresoru, ručníkem nebo umělou jelenicí. V kombinaci s šikovnou silikonovou stěrkou na vodu může být ruční sušení vozu velmi rychlé.
Ochrana laku, rychlovosk
Ochrana laku by měla být součástí každého ručního mytí. SONAX nabízí jednoduché řešení Spray and Seal. Před samotným sušením nastříkáme sprej na povrch auta. Na sušení se doporučuje použít ručník, aby byl efekt Sprey and Seal, co nejlepší. Pracnější, ale méně finančně náročné je aplikování BSD - Brilliant Shine Detaileru. Po vysušení vozu na čistou utěrku z mikrovlákna (v balení jsou dva kusy) nastříkáme rychlovosk BSD a rozetřeme rovnoměrně na každý díl auta (neaplikujeme na okna). Druhou jemnou utěrkou na karoserie nebo EXTRA jemnou utěrkou (v balení jsou 3 kusy) rozleštíme vosk do lesku.
Ošetření pneumatik a disků
Pneumatiky jsou často opomíjenou částí auta. Pomocí rukavice z mikrovlákna snadno aplikujeme lesk na pneumatiky. Lesk je k dispozici v tekuté formě, jako gel a i jako pěna. Výsledný efekt je krásně lesklá pneumatika, která vypadá jako nová. Disky lze zakonzervovat pomocí konzervace disků nebo keramické ochrany XTREME. Konzervace disků i keramická ochrana zamezí ulpívání nečistot na discích a zjednoduší tak příští mytí.
Obnova černých plastů
na plastové nelakované díly, které už nejsou jasné a černé, použijeme obnovovač lesku vnějších plastů. SONAX nabízí přípravek v řadě ORIGINAL, XTREME i PROFILINE. Plasty je vhodné ošetřit i po dekontaminaci laku, přípravek na polétavou rez není k nelakovaným dílům vždy šetrný.
Chromové části
Na chromové lišty aplikujeme pastu na leštění chromu. Použijeme utěrky na karoserii nebo jednorázové lešticí utěrky z buničiny.
Leštění oken a skel
Čištění oken je posledním krokem při čištění exteriéru auta. Ideálním pomocníkem jsou utěrky na sklo. V balení jsou dva kusy jemných utěrek na okna. Použít můžeme i univerzální utěrku z mikrovlákna. ORIGINAL Čistič oken nebo XTREME čistič oken aplikujeme do utěrky a potom sklo vyčistíme. Druhou utěrkou můžeme doleštit do maximálního lesku. Tip od profesionálu je nejprve stáhnout okno o kus níž a vyčistit část, která je běžně schovaná v rámu dveří (viz obrázek). Po vysunutí doleštíme zbylou část okna.
Závěr
Pokud jste dočetli až sem, jsme velice rádi. Potěší nás, pokud budete článek sdílet na Facebooku nebo jinde na sociálních sítích. Možná vás bude zajímat další článek o detailním čištění interiéru a produktech včetně příslušenství SONAX, které využijete pří péči o interiér.